Hoe ga je om met angst en somberheid?

Maak jij je zorgen over corona en alles wat daarmee te maken heeft? Stel je jezelf vragen zoals werkt het vaccin wel? Zou de besmettelijke variant in te tomen zijn? Zullen we nog veel langer in lockdown moeten? Zal ik me wel of niet laten inenten, want wat zullen de effecten op langere termijn zijn? Schaadt het mijn gezondheid? Als je deze gedachten hebt, kun je er zelfs angstig of somber van worden. In dit blog vertel ik je hoe je ervoor zorgt dat angst en somberheid het niet overnemen.

Rondjes draaien

Herken je dat? Die vragen die maar blijven terugkomen? Je blijft erover nadenken. Je wil antwoorden en oplossingen, maar krijg je die ook? Vaak is het een cirkel van al die gedachten, je blijft maar rondjes draaien om het probleem heen. Oplossingen krijg je niet. Met het gevolg dat je na een tijdje weer zorgen gaat maken over hetzelfde probleem. En na een tijdje weer …

Door aandacht te blijven geven aan het probleem, wordt het probleem steeds groter. Je gaat je nog meer zorgen maken en wordt banger. Je kunt het zien als een zaadje dat je plant: door aandacht te geven, zal het zaadje gaan groeien.

Ik werd steeds banger

Toen ik behandeld moest worden met chemotherapie werd ik heel bang. Het ziekenhuis gaf goede informatie en uitleg over wat er ging gebeuren en over de bijwerkingen. Thuisgekomen ging ik erover nadenken en werd ik steeds banger. Ik zou ziek worden, mijn energie zou flink omlaag gaan, ik zou mijn haren verliezen en het herstel zou wel enige tijd gaan duren. Help! Ik wilde dat niet, maar ja, ik had geen keus. Want natuurlijk wilde ik leven en nog heel veel dingen meemaken. Na een aantal dagen in zak en as te hebben gezeten en steeds banger te worden, besloot ik het anders te gaan aanpakken.

Want was ik nú al misselijk dan? Kon ik vandaag alleen nog maar op bed liggen en had ik geen puf om iets te doen? Het antwoord was nee, want de chemobehandeling was pas over een paar dagen. Dus ik had daar nu nog geen last van, maar door het piekeren erover werd ik steeds banger. Hierdoor werd ik misselijk, kreeg ik buikloop en door de angst wilde ik alleen maar op de bank zitten, weggekropen onder een plaid terwijl er op dat moment nog niets van dit alles sprake was. De angst nam het over. Maar dat pakte ik aan.

Hoe voorkom je dat angst het overneemt?

Ik zei tegen mezelf: “Vandaag is er eigenlijk niets aan de hand. Ik kan leuke dingen doen, lekker naar buiten en genieten van deze dag.” Ik ging in het moment leven. Elke keer als de gedachte aan de chemo opkwam, liet ik die gaan en kwam ik terug in het moment. Nee Ans, vandaag is het nog niet zover. Je hebt de chemo nog niet gehad dus geen zorgen voor vandaag.
Op deze manier denken heeft mij ontzettend geholpen, ook om de weken tussen de chemo’s zoveel mogelijk te genieten. Natuurlijk met beperkingen, maar ook daar vond ik een weg in. Na alle behandelingen kon ik bijna niet meer wandelen, maar elke dag ging ik toch met mijn hond 3 keer naar buiten. De wandelingen werden steeds korter, zelfs nog maar tot 200 meter, maar ik genoot van elke stap.

Geen zorgen voor morgen

Als je zoveel mogelijk in het moment leeft, geniet je meer. Je laat de zorgen niet de overhand nemen. Op al die vragen en zorgen over corona en hoe het zal gaan verlopen, worden de antwoorden niet gegeven. Wat je wel kan doen is het probleem laten gaan en terugkomen naar het hier en nu. Hoe is het nu met je? Wat doe je op dit moment? Geniet je van de koffie? Of van de frisse wind op je gezicht als je buiten bent? Of van een mooie serie die je op tv aan het kijken bent?

Door in het moment te leven, zul je merken dat je minder angst krijgt: je bent vrolijker en energieker. Start vandaag en bij elke keer dat je bewust bent dat je aan het piekeren bent, ga je terug naar NU. Kies ervoor om meer te genieten van de dingen die je wel kunt en om minder zorgen te maken over wat je niet kunt. Ik wens je een hele fijne en zorgeloze dag!


P.S. Speciaal voor nu, ten tijde van de lockdown, heb ik het concept van mijn mindfulness training vernieuwd. Je kunt vanaf nu meteen beginnen met het programma Optimaal.
Wil je weten wat dat betekent voor jou? Klik dan op: Mindful en vrolijk ook in de lockdown.