Blog kerststress

Kerststress tip: gebruik de lange kassa rij als een kans voor ontspanning

Je hebt een drukke dag voor de boeg en je bent te laat opgestaan. Je begint de dag al een beetje gestrest. Je werkt snel het ontbijt naar binnen, eigenlijk zonder iets te hebben geproefd. Dan ga je naar de winkel voor de inkopen voor de kerst. Zodra je de auto in stapt, kom je in het drukke verkeer terecht. Je schiet meteen in de stress, nu heb ik niet genoeg tijd om alles in te kopen, je ergert je aan je medeweggebruikers en daar bovenop is er natuurlijk geen enkele vrije parkeerplaats te vinden. Je bent boos, geïrriteerd en gejaagd.

De winkel in en je boodschappenlijstje paraat. Hier begint de drukte met karretjes die de doorgang blokkeren, mensen die staan te praten in het gangpad en jawel de sla is op, dus ter plekke een ander alternatief bedenken. Je kiest de kassa rij uit en legt alle boodschappen op de band. Dan hoor je de kassière zeggen, het kassarolletje is op, een ogenblik dan vervang ik dat even. Bij de volgende klant blijkt dat deze is vergeten de groente af te wegen. Er wordt iemand bij geroepen om dit te doen. Je voelt de irritatie nog meer toe nemen, waarom nu ook nog eens de verkeerde rij gekozen. De andere rijen gaan veel sneller. Dat heb ik altijd en net nu ik al zoveel haast heb!! De kerststress is op het hoogte punt.

Realiseer je de dat de rij niet sneller oplost doordat je zo boos en geïrriteerd bent. Pak dit moment om de spanning los te laten en te ontspannen. Je ademt eens diep in en uit, kijk rond en misschien zie je wel een grappig voorval, een kindje dat aan het lachen is, een mooi kerstliedje op de achtergrond. En glimlach naar iemand, misschien krijg je wel een glimlach terug. Adem nog een keer diep in en uit. Door dit met aandacht te doen, vermindert je stress. Doe deze mindfulness oefening, nu heb je er wel tijd voor 😊 en je komt ontspannen uit de winkel. Dit kost evenveel tijd, maar nu ben je ontspannen in plaats van dat je gehaast en geïrriteerd de winkel uit komt.

Oefen mindfulness in lastige situaties die je vanzelf op een dag tegenkomt. Dan hoef je helemaal geen meditatie in te plannen. Je oefent gewoon met wat het dagelijkse leven je voorschotelt.

Vind je het leuk om meer tips te ontvangen voor mindfulness oefeningen, volg en like de facebook pagina of schrijf je in op de nieuwsbrief dan krijg je binnenkort nog meer tips om te ontstressen en rust in je hoofd te krijgen.

Mocht je vragen hebben naar aanleiding van dit artikel, neem gerust contact met me op.

Liefs en een fijne kerst zonder stress,
Ans

 

Zin om verder te lezen