3 krachtige tips om beter te slapen

slaaptips beter slapen

Slaap beter met deze 3 makkelijke stappen voor een heerlijke nachtrust en om de volgende dag uitgerust wakker te worden.

Na een drukke dag zit je vermoeid op de bank, uitgeteld en verlangt om heerlijk te gaan slapen. Maar zodra je het bed instapt, komen de eerste gedachtes al op. Voordat je het weet lig je onrustig en gespannen in bed met een complete “netflix” drama serie die zich in je hoofd afspeelt. Met als slot gedachte ik moet nu echt gaan slapen, maar het lukt niet……..

Herken je dit? Dat je iedere avond je eigen regisseur bent van een drama serie in je hoofd.

Er gebeurt momenteel erg veel om je zorgen over te maken. De hele dag wordt je overspoeld met negatief nieuws over het corona-virus. Door dat nieuws krijg je negatieve gedachtes en ervaar je spanning, ongerustheid en krijg je een ongelukkig gevoel. Je wil juist weg van deze gedachtes maar door ze weg te willen hebben, komen ze juist veel vaker terug. Het gevolg is dat je je uitput en niet meer kunt ontspannen en steeds slechter kunt slapen. Hier volgen 3 stappen voor een heerlijke nachtrust.

Tip 1: beperk het nieuws op een dag

Ga slim om met al het nieuws die je kunt vinden. Pak 3 momenten op een dag dat je nieuws leest, hoort of ziet. Deze 3 momenten zijn meer dan genoeg om op de hoogte te blijven van het belangrijke nieuws. Stel vooraf ook een tijdslimiet om dit te doen, dus bijv. 3 momenten van een kwartier of een half uur. Je zult merken dat dit nog best lastig is, want als je bijv. op social media zit dan is de verleiding groot om te blijven scrollen door de tijdslijn. Je wordt elke keer getriggerd om toch nog verder te gaan met alles wat voorbij komt en je bent bang om iets te missen. Als ik Goedemorgen Nederland kijk, dan word ik altijd uitgedaagd om te blijven kijken. Presentatrice Nikki Herr zegt dan: we gaan er nu even uit voor het nieuws, maar zo dadelijk praat ik verder met gast mevrouw Interessant over opmerkelijk nieuws. Val niet in je eigen “nikki herr” stem: dadelijk komt er echt iets wat ik niet mag missen. Plan hoeveel tijd je wil gebruiken voor het nieuws en als hulpmiddel kun je een timer instellen.

Tip 2: een half uur voordat je gaat slapen is het tijd voor (off-line) ontspanning

Zorg dat je een half uur voordat je wil gaan slapen, dat je rust krijgt in je hoofd. Ontdoe je van prikkels die je druk of onrustig maken. Zet je telefoon uit en ga off-line. Ga nu iets doen waar je rustig van wordt, bijv. in bad liggen, boek lezen, wandelen of doe de mindfulness oefening de bodyscan. Hierdoor ga je rustig en ontspannen je bed in en dit bevordert een goede nachtrust.

Tip 3: slapen door terug te tellen

Als je daarna nog steeds ligt te malen en te piekeren waardoor je de slaap niet kunt vatten, dan ga je simpel terug tellen. Succes gegarandeerd! Je gaat terugtellen vanaf 300. Je splitst het getal in cijfers, dus niet driehonderd maar benoem de cijfers apart 3-0-0. Dan ga je verder met 2-9-9 , 2-9-8 , 2-9-7 Hoe meer je dit oefent, hoe minder ver je terug hoeft te tellen om in slaap te vallen. In het begin dwaal je vaak af, merk dit op en ga gewoon weer verder met terugtellen waar je was gebleven of begin opnieuw bij 3-0-0.  Geef niet op na 1 avond, maar oefen dit langere tijd en je zult het effect merken en lekker slapen.

Fit blijven door een goede nachtrust

Om goed voor jezelf te zorgen en fit te blijven, is goede nachtrust een grote factor. Het voordeel van een goede nachtrust is ook dat je overdag uitgerust bent en flexibeler omgaat met lastige situaties, je concentratie beter is en positiever start met je dag. Hoe meer je oefent met deze tips, hoe beter het zal gaan. Ervaar wat een goede nachtrust met je doet, slaap lekker!

Ben jij geïnteresseerd om meer rust in je hoofd te krijgen en van de drama-serie in je hoofd een mooie vrolijke serie te maken? Ik help je graag om anders te gaan regisseren 😊

Start meteen en download nu gratis de bodyscan.

Meer informatie over mindfulness

Ook interessant om te lezen