Blog tandarts ☹ – omgaan met angst 3 tips

Bang voor de tandarts, misselijk en zenuwachtig. Hoe kun je beter om gaan met angst en zorgen maken?

Al weken ervoor zag ik elke keer de tandartsafspraak staan en steeds dichterbij komen. Verschrikkelijk vond ik dat, ik zag daar zo tegen op. Met het gevolg dat elke keer dat ik eraan dacht al bang werd en me vanzelf de ergste dingen ging inprenten.

Als er deze keer maar niets aan de hand is, ik geloof dat ik een gaatje voel met mijn tong in de achterste kies, is die ene tand nu zo gevoelig geworden, is daar een stukje afgebroken…… en zo ging het maar door. Met het gevolg dat ik steeds zenuwachtiger werd. De dagen voor de afspraak uitte zich dat zelfs in buikloop, zelfs tandpijn en een angstig en naar gevoel de hele dag.

bang voor de tandarts

Doordat ik elke keer de automatische piloot aan de haal liet gaan met mijn gedachten, kreeg de tandartsafspraak steeds meer aandacht en werd het een compleet doemscenario. Want als je een negatieve gedachte aandacht geeft, dan wordt hij steeds groter en groter. Herken jij dat ook?

Zorgen maken over iets wat in de toekomst gebeurt en het daardoor steeds een groter probleem wordt? Dit stress en spanning oplevert en je nog meer zorgen gaat maken?

Probeer deze tips eens uit om je piekergedachte te stoppen door in het moment te blijven. Dit kun je doen door bijvoorbeeld:
  1. Verplaats je aandacht naar je ademhaling, volg je ademhaling in en uit. Misschien ook nog een paar keer diep in en uitademen.
  2. Focus op een geluid, luister hoe de wereld zich aandient door geluid. Probeer een geluid te volgen of wat kun je heel ver weg horen.
  3. Bekijk iets moois of kijk eens omhoog, want alles aan de lucht is fascinerend. De kleuren, de bewegende wolken en of je kunt zien of het gaat regenen.

Hierdoor verplaats ik mijn gedachten weer naar nu in plaats van in de toekomst. Nu wordt de tandartsafspraak gewoon een afspraak in mijn agenda en maak ik me geen zorgen meer over hoe die zal verlopen. Ik moet toch naar de tandarts en kan de controle en de eventuele behandeling toch niet veranderen door er van tevoren over te blijven piekeren. Dus blijf ik zoveel mogelijk lekker in het moment en bedenk: geen zorgen voor de dag van morgen.

Fijne dag en hoor graag of jij nog tips hebt!

Groetjes,
Ans

p.s. Als ik iets voor je kan doen om jou te helpen om meer grip te krijgen op spanning en/of angst, doe ik dat graag!

 

lees meer over grip krijgen op spanning en/of angst